Het design is het eerste van je huisstijl wat mensen van je zien en bestaat uit beelden, kleuren en/of vormen. De communicatie gaat vooral om wat jou klanten en andere mensen van je horen en/of lezen, dus de boodschap die jij als bedrijf wil overbrengen. En als laatste het gedrag. Deze is te herkennen aan de dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon en nog veel meer. Bij dit element gaat het erom hoe je je gedraagt tegenover je stakeholders. Stakeholders zijn mensen die met je bedrijf te maken krijgen, dat kan een leverancier zijn maar ook een personeelslid of een klant.
De visuele uitingen van je bedrijf, je design, moeten dus meteen een goede indruk geven. Deze worden uitgedrukt door het gebruik van een naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (stramien/vlakken/curves/opmaak) en fotografie-stijl. Als je meer wilt weten over een logo kun je op ‘Wat is een logo?‘ klikken.
Deze onderdelen moeten dus aan enkele richtlijnen voldoen. Enkele voorbeelden van visuele uitingen zijn: visitekaartjes, websites, e-mails, autobelettering en de bedrijfskleding.
Je mag dan ook wel zeggen dat een goede huisstijl niet alleen een vertegenwoordiger is, maar ook een versterking is voor de identiteit van een organisatie of bedrijf is. Het geeft dus ook een indruk naar buiten toe. Mensen gaan wat van je denken en zo krijg je op basis van je huisstijl een imago.
Iedereen wil dan ook dat het imago dat ze hebben gekregen overeenkomt met wat ze willen uitdrukken in hun huisstijl. Mensen lezen het imago af van een aantal factoren, maar in het bijzonder van het gene dat ze van buiten af kunnen zien. Huisstijl is dus zo’n factor. Je wilt dus dat mensen een goed beeld krijgen van jou bedrijf of organisatie.
Je kan doormiddel van bijvoorbeeld kleurgebruik de mensen een handje helpen met een imago aan jou bedrijf te geven. Kleurgebruik is daarom ook zeer belangrijk, onbewust of niet maar we zien een bepaalde emotie in een bepaalde kleur.